Foredrag (DK)

Bestil et foredrag

Igennem de sidste år har jeg holdt en række foredrag, og stiller gerne op til inspirationsforedrag til f. eks. netværksmøder, ledelsesseminarer og lignende. Jeg har tre foredrag liggende klar, men tilrettelægger gerne noget specifikt til lejligheden. Et foredrag tager typisk 45 minutter, men kan både forlænges eller afkortes.

 

Tre måder at tænke strategisk ledelse

Hvad betyder det at lede strategisk? Og kan man overhovedet kalde sig leder, hvis man ikke har nogen strategi? Efter finanskrisen er det lidt som om langsigtet strategisk ledelse er forsvundet, erstattet af et mere kortsigtet fokus på omkostninger og bundlinje. En nylig international undersøgelse viser for eksempel, at mindre end halvdelen af større virksomheder i dag bruger strategisk planlægning.

I dette foredrag fremlægger jeg tre bud (ud af mange mulige) på hvordan man som leder i sin dagligdag kan indtænke strategi i sin organisation.

 

Nye forretningsmodeller i gamle virksomheder

Kan gamle virksomheder genopfinde sig selv? Innovation af forretningsmodeller, såkaldt Business Model Innovation, er blevet et populært fænomen, men ikke alle nye forretningsmodeller bliver skabt i form af nye virksomheder. Ofte er det faktisk ældre virksomheder, som bliver presset af teknologiens udvikling til at skabe noget nyt, når deres hovedprodukt uddør – hvilket giver store udfordringer!

I dette foredrag fortæller jeg om nogle af disse udfordringer, med eksempler på virksomheder som har formået at finde nye forretningsmodeller, og på virksomheder som ikke har. Er det muligt at skabe nye forretningsmodeller med gamle kompetencer? Få svar og lær hvordan man kan komme i gang med at innovere sin forretningsmodel i praksis.

 

Har du styr på din statistik?

Har DU styr på hvad der er op og ned i vores post-faktuelle samfund? Vi bliver bombarderet med statistikker hver dag i medierne, men kan vi stole på dem? I dette let humoristiske foredrag vil vi tage fat i nogle avisoverskrifter om alt fra økonomi til kriminalitet, og diskutere gennemsnit, normaldistribution, korrelation, og kausalitet. Forbered dig på en statistisk genopfriskning, og på nogle kvantitative overraskelser!